Help, ik kan niet slapen. Tips voor een betere nachtrust.

Help, ik kan niet slapen. Tips voor een betere nachtrust.

Nachtrust is belangrijk. In de nacht laadt je namelijk je accu op voor de volgende dag. Maar niet alleen dat. ’s Nachts gaat je lichaam ook hard aan de slag om te herstellen. Er worden cellen vernieuwd, organen gereinigd, je darmen maken zich klaar voor een nieuwe dag en je huid hersteld zich van de schadelijk invloeden van de dag. Als je dit leest denk je wellicht, wat een drukte! En dat is het ook, terwijl je slaapt is je lichaam druk aan de slag. En het enige wat jij daarvoor hoeft te doen, is te slapen. Maar laat dat nu een veelgehoord probleem zijn. Slapen klinkt zo makkelijk, maar niet iedereen is gezegend met een goede nachtrust.

Dit zijn redenen waarom jij niet kunt slapen.

Niet in slaap kunnen komen heeft vaak meer dan één oorzaak. Het is vaak een samenspel van diverse oorzaken en redenen waarom jij naar dat plafond ligt te staren of ligt te woelen. Er is daarom ook niet één oplossing voor een slechte nachtrust. Maar er zijn wel een aantal oorzaken die je simpel uit de weg kunt ruimen om je nachtrust te verbeteren. Ik zal in deze blog een aantal regelrechte stoorzenders bespreken die jou uit je slaap houden.

Weg met die mobiel!

Eén van de grootste slaapverstoorders is ons zo geliefde mobieltje. De smartphone die ons alles behalve slimmer maakt, en direct een negatieve impact heeft op onze hersenen. De straling die van het ding afkomt in combinatie met het blauwe licht is een ramp voor ons brein. Je hersenen willen maar één ding met die telefoon, namelijk triggers verzamelen. De makers van apps en telefoons willen dat jij dat ding zo lang mogelijk in je hand houdt. Trigger, na trigger komt keihard je hoofd binnen. Je ziet dit, dat en weer dit. Je ogen schieten van links naar recht en je hersenen rennen erachteraan. Je zuigt info die je niet kwijt kunt en eindigt overprikkeld met een hyperactief hoofd. Daarnaast verstoort het blauwe licht de aanmaak van melatonine, en laat dat nu precies het stofje zijn wat je nodig hebt om in slaap te komen.

Reden genoeg om je telefoon ruim voor je gaat slapen te verbannen. Leg je telefoon minimaal een uur voor je gaat slapen weg. Het beste kun je na het avondeten je telefoon op nachtstand zetten, waarbij je de gehele avond het blauwe licht filtert en je de aanmaak van melatonine niet verstoord. Laat daarnaast bij voorkeur de telefoon uit de slaapkamer. Gebruik je je mobiel als wekker, zet dan in elk geval de wifi uit. Zo voorkom je schadelijke straling die je nachtrust kan verstoren. 

Ondersteun je slaap met etherische oliën.

Om je lichaam een handje te helpen in ruststand te komen kun je etherische oliën inzetten. Er zijn een aantal oliën die een rustgevende werking op ons lichaam en geest hebben. Zo staan lavendelolie en roomse kamille bekend als rustbrengers en worden deze regelmatig ingezet als je niet goed kunt slapen. Maar er zijn meer oliën die zorgen voor (innerlijke) rust en je zo ondersteunen bij een goede nachtrust. 

Je kunt essentiële olie op diverse manieren gebruiken om je slaap te bevorderen. Zo kun je met een diffuser of een geursteen de geur verspreiden door de slaapkamer. Maar je kunt de olie ook op een wattenschijfje druppelen en dit in je kussensloop doen. Wil je voor je naar bed gaat de kracht van etherische olie benutten? Neem dan eens een lekker (voet) bad met etherische olie. Door aan je voetbad wat Himalaya- of Epsomzout toe te voegen maak je het bad dubbel effectief voor je lichaam. 

Geef je lichaam rust.

Verwacht niet van je lichaam dat het van standje hyper naar slaap kan switchen als een lichtschakelaar. Ga jij in de avond nog flink sporten, werken of iets anders actiefs doen? Geef je lichaam dan echt de tijd om te ontspannen. Ga, als je klaar bent met al je actieve bezigheden van de dag, lekker in bad of onder de douche. Spoel de energie van de dag van je af en gun jezelf de tijd om in ruststand te komen. Haastklussen en stress kun je het beste vermijden in de avond. Urenlang doorhalen op een deadline is ook niet aan te raden. Als je er al de hele dag geweekt hebt, is je focus sowieso ver te zoeken in de avond. Dat is niet voor niets. Je lichaam is een fantastisch mechanisme, dat heel duidelijk aangeeft wat het kan, alleen moet je er wel naar luisteren. Doorhalen met een Red Bull is vaak niet wat je lichaam aangeeft. Heb je dan toch die deadline, kun je beter je rust pakken en de volgende dag de wekker eerder zetten. Je bent dan uitgerust, hebt meer focus en waarschijnlijk ben je nog eens veel sneller klaar dan wanneer je in de avond probeert door te halen.  

Zorg voor regelmaat.

De laatste tip is een hele belangrijke. Zorg voor regelmaat in de tijden dat je naar bed gaat en de tijd dat je opstaat. Je lichaam en hersenen houden van gewoonten. Dat vinden ze makkelijk want de automatische piloot kost weinig moeite. Zorg er dus voor dat je op een vaste tijd naar bed gaat en op een vaste tijd je wekker zet. Als je dit een tijdje volhoudt, wordt dit een gewoonte, je lichaam zal zich dan gaan instellen op de tijd van naar bed gaan en de tijd van opstaan. Goed voorbeeld hiervan is dat ouders van kleine kinderen na een tijdje wakker worden op de tijd dat hun kinderen wakker zijn. Zelfs als de kinderen een nachtje logeren zijn, of toevallig eens wel uitslapen, gaat hun biologische wekker toch af. Je ziet hier duidelijke de automatische piloot die je lichaam zelf instelt. Je kunt dit beïnvloeden door zelf de regie te nemen over deze instellingen. Hier zijn verder geen trucjes voor. Gewoon de wekker zetten in de ochtend en jezelf elke dag om dezelfde tijd naar je bed schoppen.

Persoonlijk gaat bij mij elke dag om 21.00 mijn mobiel in de niet storen stand en gaat het scherm grijs. Geen piepjes, geen triggers en geen felle kleuren meer. Elke avond rond 22.00 ga ik naar bed, waarna ik in bed nog een meditatie luister van meditation moments. Elke dag gaat mijn wekker om 7.00. Behalve in het weekend, maar onze kleine meid is er dan om uiterlijk 7.00 dus dat ritme blijft gewoon intact.

En ja, natuurlijk zit er wel eens een uitschieter bij dat ik later naar bed ga. Maar dit zijn uitzonderingen op de regel. Iets met de welbekende 80/20 verhouding en af en toe een feestje op zijn tijd is ook heel goed om te ontspannen 😉

Terug naar blog