Wat is een burn-out en hoe kun je een burn-out herkennen?

Wat is een burn-out en hoe kun je een burn-out herkennen?

Een burn-out is letterlijk het opgebrand zijn van je lichaam en geest. Je kunt vaak letterlijk je ene voet niet meer voor je andere zetten. Een burn-out gaat verder dan oververmoeidheid zijn, je lichaam en geest zijn bij een burn-out zo uitgeput dat ze zich niet meer herstellen zoals dat bij oververmoeidheid wel gebeurd.

Een burn-out heeft vaak een werkgerelateerde oorzaak, maar dat hoeft niet. De oorzaak van een burn-out is langdurige stress. Dit kan werkstress zijn, maar ook geldstress, relatieproblemen of zware persoonlijke omstandigheden kunnen leiden tot een burn-out. Door de lange blootstelling aan stress lukt het je niet meer om te herstellen en ben je letterlijk uitgeput.

Een burn-out komt meestal niet uit de lucht vallen. Vaak zijn klachten al minstens een half jaar aanwezig en begint het met oververmoeidheid, waarna een burn-out de volgende stap kan zijn.

Een burn-out is een sluipmoordenaar.

Je herkent vast wel dat je soms even moet bijtanken. Na een drukke periode op je werk, of na een hectische tijd met het overlijden van een dierbare is het heel normaal dat je even wat rust moet nemen en weer moet herstellen. Iedereen heeft wel eens oververmoeidheid ervaren. Maar wat als je niet luistert naar de signalen van je lichaam? Wat als het je niet lukt om op tijd je accu weer op te laden? Dan ligt een burn-out of overspannenheid op de loer.

Rust, ritme en regelmaat.

Het klinkt echt oubollig en afgezaagd, maar je lichaam is echt dankbaar hiervoor. Door regelmatig te rusten kun je jouw energielevel op peil houden. Slaap voldoende en zorg dat je buiten je nachtrust ook overdag pauze neemt. Ritme speelt hierbij ook een belangrijke rol. Wist je bijvoorbeeld dat je beter slaapt als je steeds op dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat? Maar buiten het slaapritme vind onze geest ritme sowieso heel prettig. Het geeft ons rust als je niet steeds van hot naar her moet vliegen en dat verlaagt het stressniveau behoorlijk!

Rust, ritme en regelmaat zorgen ervoor dat je stresslevel laag blijft. Ook beweging en gezonde voeding zorgen dat je geen onnodige stress ervaart in je lichaam. Natuurlijk snap ik ook wel dat je niet op elke gebeurtenis invloed hebt, maar je hebt wel invloed op de manier waarom je met deze gebeurtenissen omgaat. Ongezonde voeding, alcohol en drugs zijn nooit een oplossing voor stressvolle situaties. Probeer regelmatig te ontspannen en wat tijd voor jezelf te nemen. Dit hoeft echt niet gelijk een dagje naar de sauna te zijn, ook kleine relaxmomenten dragen bij aan het verlagen van je stresslevel. Denk hierbij aan een uurtje wandelen, lezen of even lekker in bad muziek luisteren. Balans vinden tussen spanning en ontspanning is de uitdaging.

Wel of geen burn-out?

De symptomen van een burn-out en oververmoeidheid lijken behoorlijk op elkaar. Ik heb de symptomen van een burn-out hieronder voor je op een rijtje gezet.

  • Extreme vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Emotioneel onstabiel
  • Piekeren
  • Gevoelig voor prikkels
  • Slaapproblemen
  • Lichamelijk klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, spierpijn.
  • Ongerust gevoel 

Heb jij het gevoel dat je jouw stresslevel niet meer de baas bent?

En twijfel je of je overspannen bent, oververmoeid of een burn-out hebt? Bespreek dit dan altijd met je (huis)arts en je directe omgeving. Je staat er namelijk niet alleen voor.  

Terug naar blog
1 van 3

Populaire producten bij De kruidentante: