Face yoga oefeningen om je de donkere dagen door te helpen

Face yoga oefeningen om je de donkere dagen door te helpen

In de winter, als de dagen korter en donkerder zijn, ervaren veel mensen een winterdipje. Je voelt je dan wat minder energiek en hebt minder zijn om dingen te ondernemen. Misschien baal je van deze gevoelens maar de winter is juist een hele mooie tijd om wat meer naar binnen te keren. Fysiek door minder sociaal contact, meer thuis te blijven en uit te rusten. Mentaal door te vertragen, verzachten en te reflecteren. Dus ben eens extra lief voor jezelf en geef jezelf een portie liefde door face yoga oefeningen te doen!

Wat is face yoga?

Face yoga (oftewel gezichtsyoga) is een holistische methode om je beter te voelen én er beter uit te zien. Bij face yoga werken we met zachte oefeningen en massages voor het gezicht, het hoofd, de nek en de schouders. Omdat je door het doen van gezichtsyoga regelmatig bewust aandacht besteed aan jezelf, zorgt het voor een algeheel gevoel van well-being. Het uitspreken van positieve affirmaties zorgt voor meer zelfliefde en een beter zelfbeeld. Spanning en vermoeidheid in je gezicht vloeien weg en je krijgt een frissere uitstraling. Bijkomend voordeel is dat rimpeltjes verzachten en donkere kringen onder je ogen verminderen.

Face yoga oefeningen bij een winterdip

In deze blog leer ik je een mini face yoga routine die je heel eenvoudig thuis kunt doen. Je hebt er behalve een beetje dagcrème of gezichtsolie niets voor nodig. Je hoeft geen ervaring te hebben met yoga en hoeft er niet lenig voor te zijn. Iedereen kan het leren. Dus pak je crème of olie en doe met me mee!

Ga zitten in een houding die jij fijn vindt. Je kan op een stoel of in de bank gaan zitten of in kleermakerszit op de grond.

Ontspanningsoefening

Wrijf je handpalmen 30 seconden stevig over elkaar en voel hoe er warmte ontstaat tussen je handen. Sluit je ogen en plaats je handpalmen vlak voor je gezicht. Voel hoe de warmte van je handen zich verspreid over je gezicht. Probeer je gezicht helemaal te ontspannen. Laat je wenkbrauwen zakken, ontspan je ogen in hun kassen en haal je kiezen en kaken van elkaar. Laat ook je schouders naar beneden hangen. Observeer liefdevol je hoofd, gezicht nek en schouders.

Door deze oefening regelmatig te doen, word je je bewust van spanning in je gezicht én ontspan je direct je gezicht.

Stretch voor de nek en schouders

Ga mooi rechtop zitten, vouw je handen in elkaar en plaats je handen achter je nek. Breng je ellebogen naar buiten, je borst naar voren en knijp je schouderbladen naar elkaar toe.

Breng vervolgens je ellebogen naar elkaar toe, laat ze richting de grond zakken en buig je hoofd rustig richting je borst. Nu voel je een stretch aan de achterkant van je nek.

Breng je ellebogen weer naar buiten, richt je hoofd weer op, laat je handen los en reken je helemaal uit voor een stretch in heel je rug. Deze oefening zorgt ervoor dat je een mooie, rechte en open houding krijgt.

Gezichtsmassage

Breng een paar druppels olie aan op je gezicht en masseer de olie in door met je wijsvinger en middelvinger kleine rondjes te draaien. Begin bij je kin, masseer over je kaken richting je oren, cirkel om je wangen, om je ogen, over je slapen en je voorhoofd tot de olie is ingemasseerd.

Plaats je wijsvingers op je kin en wrijf over je kaak richting je oorlel. Herhaal dit 10 keer. Plaats vervolgens je duimen onder je kin en wrijf via de onderkant van je kin en kaak 10 keer richting je oorlel. Deze kaakmassage helpt bij kaakpijn en tandenknarsen.

Knijp met je duim en wijsvinger in je wangen en langs de neus-lip plooi. Door te knijpen wordt de doorbloeding gestimuleerd en maakt je huid collageen en elastine aan (stofjes die ervoor zorgen dat de huid stevig en veerkrachtig blijft) en krijgen je wangen een gezonde glow. De neus-lip plooi zal hierdoor verminderen. Let erop dat je in de huid knijp en de huid niet naar buiten trekt.

Plaats al je vingers op je wenkbrauwen en wrijf over je voorhoofd naar boven tot je bij het ruintje van je hoofd bent aangekomen. Pak je haren zachtjes vast en wiebel met je handen je haren een beetje op en neer. Je zult zien dat je voorhoofd een beetje meebeweegt. Laat los en herhaal deze beweging nog een paar keer. Door deze techniek lift je je ogen en wenkbrauwen en ontspan je de voorhoofdspieren.

Starten met face yoga

Wil je meer face yoga oefeningen leren? Dat kan door mee te doen aan een les of een workshop (online of in mijn studio in Dongen). Ook is het mogelijk een persoonlijk face yoga advies te boeken. Op mijn website www.yogavoorjegezicht.nl en mijn Instagram account @yogavoorjegezicht.nl vind je alle mogelijkheden.

 

Deze gastblog is geschreven door Ellen Soeters van yogavoorjegezicht.nl

Terug naar blog

Reactie plaatsen