Magnesium & nachtrust:  Ga je beter slapen door Magnesium?

Magnesium & nachtrust: Ga je beter slapen door Magnesium?

Het lichaam heeft een aantal mineralen nodig om goed te functioneren. Eén hiervan is magnesium, een belangrijk mineraal voor het lichaam. Van magnesium is bekend dat het helpt bij de opbouw (en het ontspannen) van spieren. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat magnesium kan helpen bij het verlichten van klachten op het gebied van depressie en angst en het op peil houden van de bloeddruk. Veel mensen weten echter niet dat magnesium ook hulp kan bieden bij slaapproblemen.

Magnesium, wat is het precies?

Magnesium kun je zien als een centrale bouwsteen voor ons leven op de aarde. Het is een mineraal dat veel voorkomt en essentieel is. Magnesium komt in het lichaam voor maar kan niet zelf aangemaakt worden door het lichaam. In ons lichaam reguleert magnesium de bloeddruk, bewaakt het de zenuw- en spierfuncties en synthetiseert het de eiwitten. Kortom, met recht een belangrijk mineraal.

De hersenen kunnen beter ontspannen met magnesium. Dit is natuurlijk precies wat je ’s nachts nodig hebt om in slaap te vallen. Het verminderen van depressie en angst heeft ook een positieve invloed op slaapproblemen. Een tekort aan magnesium kan een aantal klachten veroorzaken, waaronder:

  • Slaapproblemen
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Spierkrampen
  • Samentrekkingen van het oog
  • Concentratieproblemen

Tekort magnesium aanvullen

Hierboven staat al uitgelegd dat het lichaam zelf geen magnesium kan aanmaken. Het lichaam kan magnesium wel opnemen uit voeding. Melkproducten, noten, zaden, peulvruchten en koffie bevatten bijvoorbeeld magnesium. Ook kun je magnesium tegenwoordig halen uit supplementen en sportdrankjes. Toch blijkt dat 50 tot 70 procent van het magnesium door het lichaam niet opgenomen wordt. Onze maag kan namelijk maar een bepaalde hoeveelheid magnesium verwerken. De nieren voeren de rest af. Dit kan diarree of dunne ontlasting veroorzaken.

Maar, er is nog een manier waarop het lichaam magnesium kan opnemen: door de huid! Onze huid kan magnesium in ons systeem brengen door het op te nemen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het nemen van een bad met Epsom zout. Dit werkt ontspannend en tegelijkertijd voed je het lichaam.

Magnesiumvlokken vs. Epsom zout

Ga je dan voor een (voeten)bad met Epsom zout of magnesiumvlokken? Magnesiumvlokken en Epsomzout zorgen voor een snellere wondgenezing, een beter functioneren van de huidbarrière, het verminderen van ontstekingen en hydratatie van de huid. Ook helpen ze het lichaam ontspannen en stress, pijn en kramp te verlichten, de spieren en zenuwen goed te functioneren en bloedstolsels en aderverkalking te voorkomen.

Magnesiumvlokken en Epsom zout bieden dus beiden voordelen voor het lichaam. Ontspanning en verlichting van stress is erg belangrijk als het aankomt op slaapproblemen. Beide zouten worden door de huid opgenomen en kun je gebruiken in een voetbad of een ligbad. Ook is magnesium te koop als gel en olie om je huid mee in te smeren. 

Hoe helpt magnesium bij slaapproblemen?

De epifyse (pijnappelklier) produceert melatonine. Melatonine zorgt ervoor dat we snel in slaap vallen. Dit stofje wordt minder aangemaakt na het veertigste levensjaar. Magnesium kan helpen om deze productie weer op peil te brengen (en te houden!).

Vaak worden slaapproblemen veroorzaakt door psychische problemen, zoals spanning en stress. Triggers zoals een verstoorde hormoonhuishouding, allergenen en cafeïne versterken deze klachten. Symptomen van kramp (tanden knarsen, gespannen spieren, rusteloze benen) en een ontregelde hormoonbalans kunnen verminderd (of geheel voorkomen) worden door Epsom zout.

Tip: Lees ook eens deze tips voor een betere nachtrust 

 

 

 

 

 

* in deze blog zijn affiliate links verwerkt. 

Terug naar blog

Reactie plaatsen