Vegan (veganistisch) eten; waar begin je?

Vegan (veganistisch) eten; waar begin je?

Vegetarisch, veganistisch, geen vis of juist alleen vis. Er zijn tegenwoordig heel veel manieren om met het (niet) eten van dierlijke producten om te gaan. De bekendste groepen zijn de vegetariërs, veganisten en de flexitariërs. Voor als je niet weer hoe het zit; Een vegetariër eet geen producten waar dieren voor moeten overlijden. Een veganist eet geen enkel product waar een dier bij betrokken is, dus niet alleen die producten waar dieren voor overlijden. Maar ook geen producten die door dieren geproduceerd worden. Een flexitariër is iemand die bewust minder dierlijke producten gebruikt en dit geheel naar eigen wijze invult.

Waarom word je veganist?

Er zijn tal van redenen te bedenken Waarom iemand veganist wordt de meest voorkomende reden is dierenleed. Daarnaast willen veel veganisten bijdragen aan een betere wereld, milieu en klimmaat. Daarom hebben zij het besluit genomen geen dierlijke producten meer te gebruiken. Tegenwoordig zie je dat ook veel Mensen vegan gaan eten omwille van hun eigen gezondheid. Dit wil niet zeggen dat zij het dierenleed niet belangrijk vinden, maar zij kiezen bewust voor vegan voedsel vanwege overtuigingen voor hun eigen gezondheid. Ik behoor zelf tot deze laatste groep, waarbij ik dan graag de kanttekening maak dat ik het heel prettig vind dat er geen dier hoeft te sterven voor mijn voedsel.

Van voedselintoleranties naar vegan.

Misschien weet je dat ik al een tijdje bezig ben met mijn gezondheid en voeding. Vorige zomer deed ik daarom een bloedtest om eventuele voedselintoleranties op te sporen. De uitslag hiervan waren intoleranties voor gluten en ei, met daarbij het advies om ook melkproducten te beperken. Bloedfanatiek begon ik aan deze uitdaging, met succes. Ik voelde me binnen een paar weken stukken beter. Mijn opgezette buik werd minder, mijn energielevel verbeterde en ik ging beter slapen. Natuurlijk nam ik ook de proef op de som om te testen of mijn klachten toenamen als ik weer wel deze producten ging eten.

Nou ja, in alle eerlijkheid begint dat dan met één keertje wat eten met ei, een keertje gluten en af en toe toch die lekkere cappuccino. En al snel denk je dan dat het allemaal wel mee valt. En voor ik het wist, zat ik simpelweg alles weer naar binnen te harken zoals ik altijd deed. Het gevolg? Opgeblazen buik, slechte huid, veel haaruitval en kilo's zwaarder. Ook zakte mijn energielevel drastisch, sliep ik slechter en ging mijn rusthartslag steeds hoger. Dat was dus duidelijk niet oké.

Afgelopen september, na de zomervakantie, begon ik dus weer met mijn gluten-, ei- en lactosevrije leefstijl. Maar “iets” voelde er niet goed, alsof de puzzel niet compleet was. Ik ging mezelf monitoren. Wanneer had/ kreeg ik buikpijn? En wat gebeurde er met mijn ontlasting? Het viel me op dat zuivel en vlees een rol speelde in deze klachten. Steeds als ik deze producten ophoogde in mijn voeding kreeg ik klachten. Nieuwsgierig als ik ben, dook ik het internet op om meer informatie te zoeken.

Natuurlijk wist ik echt al wel dat dierlijke producten in verband gebracht werden met de klachten die ik had. Maar ik moest en zou er meer van weten. Steeds weer kwam ik terug bij het boek ‘de eiwitleugen’ van Janneke van der Meulen. Ik heb dit boek werkelijk verslonden en ineens waren daar de missende puzzelstukjes. De duidelijke wetenschappelijke onderbouwingen van een plantaardig dieet trokken me over de streep. Vegan, dat ging ik proberen.

Hoe begin je aan een vegan leefstijl?

Dus, daar ging ik. Vegan… maar dan?

Simpelweg mijn vlees vervangen door een plantaardige burger en klaar?

Nee, al snel bleek het zo simpel niet te zijn met vegan. Buiten dat heel veel vleesvervangers vegetarisch en niet vegan zijn, zijn het ook niet de meest gezonde keuzes door veel toegevoegde suikers en een flinke reeks E-nummers. Mijn motto is altijd ‘progress is better than perfection’, dus heb ik mezelf de tijd gegeven te mogen leren, proberen en ontdekken.

Omdat ik al lactose- en eivrij at, ben ik begonnen met mijn ontbijt vegan te maken. Dat heb ik gedaan door mijn lactosevrije kwark te vervangen door Alpo yoghurt of door kokosyoghurt. Mijn havermout maakte ik altijd al met ongezoete amandelmelk, dus dat kon zo blijven. Flink wat fruit erbij en ik heb een prima vegan ontbijt.

Ook mijn lunch heb ik aardig onder controle. Lekkere verse soep, een salade of een goed gevulde wrap en ik kan er bijna heel de middag tegen. Op dit moment kunnen mijn avondmaaltijden zeker nog beter en lekkerder. Maar daar ga ik de komende tijd mee aan de slag. Ook de combi met glutenvrij eten vind ik soms nog onmogelijk. Maar zoals ik al schreef, Progress is better than perfection.

Hoe voel ik mezelf na 4 weken vegan eten?

Goed! Ik kan niet anders dan zeggen dat ik me enorm goed voel. Mijn opgeblazen buik is bijna weg en er is een hele vreemde soort van rust in mijn lichaam gekomen. Dit vind ik heel lastig te omschrijven, maar ik voel me zo bijzonder rustig. Geen opgejaagd gevoel meer, een lage rusthartslag en ik slaap enorm goed. Het lijkt er zelfs op dat ik de (beperkte) gluten die ik nu eet prima kan verdragen. En ja, ik mag en wil nog enorm veel leren over vegan eten. Dat ga ik de komende tijd zeker ook doen.

Mocht je nog tips hebben voor recepten, handige info of andere zaken die ik als beginnende vegan moet zien? Laat dan hieronder zeker een reactie achter.

Terug naar blog

Reactie plaatsen